Thursday, December 16, 2010

.PENGUMUMAN TARIKH KIAMAT : 21.12.2012







PENAH TENGOK MUVI 2012?
PENAH DENGA PASAL KAUM MAYAN YNAG MERAMALKAN DOONSDAY 2012?
PENAH BACA PASAL PLANET BIRU AKAN MENGHETAM BUMI 2012?
PENAH DENGA PASAL TARIKH KIAMAT IS PADA TAHUN 2012?






fuhh..takut tak korang kalau baca pasal entry yang menceritakan bout DOOMSDAY 2012 ni? ok la..to be honest, fiq nk kata pecaya or not, it is hard to explain. why? ada sumber yang meramalkan 21.12.2012 itu adalah tarikh bagi DOOMSDAY tuh.. tengok balik kelendar, hari bagi tarikh tu adalah hari jumaat. dalam hadis nabi yang mafhumnya ada menyebutkan akan berlakunya kiamat tuh pada hari jumaat. eh eh..stop!! jagan terus menyimpulkan 21.12.2012 tuh adalah tarikh kiamat.siapa kita tetiba nak tetapkan kiamat tuh bila kan.

orang ramai skarang hangat bercakap mengenai perkara nih. tapi kebanyakannya bercakap berdasarkan teori saintfik saje.tak banyak yang memasukkan dalil dari al-quran dan hadis yang jauh lebih sah. tak cakap benda mengkaji dari sudut sains tuh salah. sains pon salah satu dari ilmu yang dikurniakan ALLAH.dah ramai oarng bercakap mengenai teori,jumkita tengok sikit dalil mengenai hari kiamat nih

telah berfirman ALLAH S.W.T menganai hari kiamat yang maksudnya :Dan bahawa sesungguhnya hari kiamat itu tetap akan datang, tidak ada sebarang syak padanya, dan bahawa sesungguhnya Allah akan membangkitkan (menghidupkan semula) orang-orang yang berada dalam kubur.” (al-Haj : 7).

..sememangnya kiamat itu tetap akan berlaku tak kira apa. tak lewat sedetik tak awak sesaat pon. kalau esok ditakdirkan berlkunya kiamat esok (err..esok hari jumaat), then sape yang bole tahan? ramalan tuh ke? skali lagi fiq cakap,fiq bukan nak menafikan ramalan tuh dan mengatakan ramalan tuh salah dan tertolak.tapi jum kita nilai sendiri berdasarkan dalil berikutnya :

Firman Allah S.W.T yang bermaksud: “Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dialah sahaja; dan ia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan ia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam Kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata.” (al-An’am : 59).

cukup tak setakat ni? belum lagi..cemana yang kita blaja kat sekolah rendah dulu,kiamat adalah salah satu daripada perkara2 ghaib yang kita wajib percaya. WAJIB ye. and terkandung dalam rukun IMAN. ape hukum tak percaya rukun iman? masing-masing boleh jawab kan. ape lagi perkara ghaib yang wajib percaya? antara jawapannya ialah malaikat and yang paling penting antara yang penting PERCAYAKAN ALLAH. ALLAH tu ada tapi kita tak nampak..kenapa wajib kita percaya? ok ok..sini fiq datangkan satu analogi, kenal tak apa itu gula? rasa manis kan? kalau cerita kat orang yang gula rasa masam ada sape pecaya? semua pecaya yang gula tu manis isnt it? tapi,nampak tak manis tu kat mana? tak kan..haa..lebih kurang mcm tuh la dengan mempercayai perkara ghaib.

okeh..skarang kita dah baca megenai dalil bahawa kiamat tuh adalah salah satu perkara gahib disisi ALLAH dan hanya ALLAH mengetahui bila akan berlaku kiamat. tapi,dalam agam ISLAM, ALLAH takkan mendatangkan satu benda kepada hambanya begitu saja. same as kiamat. ALLAH tak bagitaw yang hari kiamat tuh akan tiba tanpa menunjukkan sebarang tanda. tanda tuh ape gunanya, untuk kita bersedia lah.itu adalah salah satu kelebihan agama ISLAM.


Sabda Rasulullah: Dari Huzaifah al-Ghifari r.a berkata, sewaktu kami sedang berbincang, tiba-tiba datang Rasulullah kepada kami lalu bertanya: “Apakah yang kamu semua sedang bincangkan?”Lalu kami menjawab: “Kami sedang berbincang mengenai hari kiamat.” Sabda Rasulullah: “Sesungguhnya kiamat itu tidak akan terjadi sebelum kamu melihat sepuluh tanda: Dukhan (kabut asap), Dajjal, Dhab al-Ardh (binatang melata yang boleh berbicara), matahari terbit dari barat, turunnya Isa, munculnya Ya’juj Ma’juj dan tiga gerhana, gerhana di timur, barat dan Semenanjung Arab dan terakhir api yang keluar dari Yaman yang akan menghantar manusia ke Mahsyar.” (Hadis Riwayat Muslim).

Allah jelas menerangkan perkara berkaitan hari kiamat menerusi firman-Nya dalam al-Quran yang bermaksud: “Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: “Bilakah masa datangnya?”, katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, tidak ada sesiapa pun yang dapat menerangkan kedatangannya pada waktunya melainkan Dia.


dan dalil yang terakhir sebelum menutup entry malam ini

“(Huru-hara) hari kiamat itu amatlah berat (menggerunkan makhluk-makhluk yang ada) di langit dan di bumi; ia tidak datang kepada kamu melainkan secara mengejut.” Mereka bertanya kepadamu seolah-olah engkau sedia mengetahuinya. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan mengenai hari Kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (al-A’raf, : 187).

selepas baca semua nih,fiq harap pembaca semua dapat buat kesimpulan sendiri. benarkah kiamat akan berlaku pada tahun 2012? and for my personal opinion,fiq tak menolak kajian yang dilakukan,tapi sesungguhnya kiamat tu rahsia ALLAH. tugas kita? bersedia tak kira bila masanya hari tu akan terjadi. WALLAHU A'ALAM




psst :

malam ni malam jumaat .and ouh! sape nak baca mengenai cemana nk selamat bila berlaku doomsday 2012 ni sila pergi ke web nih : http://www.squidoo.com/armageddon-2012

7 comments:

Eazy Izzuddin said...

uish
insaf2 bile baca
huk3
bila2 pun boleh nk jadi hari kiamat huhu
so bertaubat lah wahai manusia

.cik yaya. said...

sangat takut..tapi 50-50!

Ohujan Tasneem said...

insaf bro.. insaf insyaallah..

kay yea said...

insafff..tpi jgn pcaye ngn rmln neh~~

kembatolo™ said...

like this.

lAl said...

nah... sentap aku!ahahaha

zac zirwan said...

anggap sbg peringatan utk kiter..

 

Copyright © 2013 | Helios Blog